به گزارش آوینی فیلم ، مدت هاست که رسانه های وابسته خارج نشین با تمرکز بر
سبک زندگی و ارزش زدایی از هنجارهای بومی در حال فعالیت هستند. مروری بر
عملکرد شبکه هایی چون "من و تو" و PMC که وابستگی مشخصی با سرویس های غربی
دارند، حدیث تلخ خوابزدگی رسانه ها و دستگاه های داخلی را می رساند.
شبکه
PMC که عمدتا کنداکتور خود را با آهنگ های مبتذل و نمایش شو های فاسد پر
می کند برای معرفی بیشتر خود و ارتقاع مخاطبان و افزایش محبوبیت از یک
تکنیک ساده رسانه ای استفاده کرده است.
این شبکه با ایجاد ارتباط دو
طرفه با مخاطبان و تکرار عبارت I LOVE YOU PMC تعامل و فعالیت آشکار خود را
با جامعه ایرانی پی می گیرد. این امر علاوه بر اهداف فوق بر تغییر سبک
زندگی هم اثر گذار است. نمایش جمع های مختلط طی ساعات نیمه شب در تفریحگاه
هایی مثل جاده چالوس به همراه قلیان و روابط نامشورع نمونه ای از ارائه
الگوی شادی آفرینی و گذران فراغت برای جامعه است.
فراگیر شدن این عبارت شبکه ماهواره ای در پیامک ها و فضای مجازی به صورت طنز نیز در تداوم بکارگیری همین تکنیک رسانه ای می باشد.این
امر در شبکه های ماهواره ای همچنین برای فعالیت های اطلاعاتی و ایجاد
ارتباطات با افراد مستعد جهت جذب در فعالیت های آشکار و پنهان سرویس های
پشت شبکه ها نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد.
بنابر برخی مشاهدات،
تصویربرداران یکی از شبکههای ماهوارهای به طور گستردهای در سطح شهرهای
بزرگ کشور در حال فعالیت هستند و در برخی محلهای عمومی از جمله
کافیشاپها، خیابانها، پلهای عابر پیاده و اماکن تفریحی مانند دربند،
درکه، توچال و لویزان اقدام به مصاحبه با جوانان ابرانی درباره این شبکه و
ویژگیهای آن مینمایند.
خبر آنلاین می نویسد، این اقدام شبکه PMC که
عمدتا به منظور جذب مخاطبان جوان صورت میگیرد در ایام تعطیلات نوروز شدت
بیشتری به خود گرفته بود و اینک کم و بیش ادامه دارد. همچنین برخی
کلیپهایی که از این تلویزیون پخش میشود در تهران تصویربرداری شدهاندبه
نظر میرسد مسوولان فرهنگی کشور باید در خصوص اینکه آیا فعالیت این شبکه در
داخل کشور با مجوز قانونی انجام میشود یا خیر پاسخگو باشند.
![]()
از مهرداد اسماعیلی کیا به عنوان مدیر شبکه PMC نام برده میشود که یکی از
ثروتمندان مقیم دوبی محسوب میشود. او شرکتی را به نام KIAMAX افتتاح کرده و
همچنین در پروژههایی از قبیل مجله PMC Magazine، مجله T۳، موسسه مالی
ضامن، آژانس هواپیمایی کلاب پرشیا، محصولات آرایشی Qmax، کنسرتهای
PMCevent و همچنین مجله گلچین سرمایه گذاری کرده است.
شاید کمتر
کسی بداند کیا مکس حدود چهار سال پیش شبکه ای جدید به نام لایو کازینورا بر
روی ماهواره هاتبرد افتتاح کرد که قرار بود اولین قمار خانه تلویزیونی
ایرانی (!) باشد اما پس از گذشت نزدیک به یک ماه از فعالیت خود به دلایل
نامعلومی به کار خود پایان داد.
مدیریت این شبکه چراغ خاموش حرکت میکند و به همین دلیل شایعات زیادی در مورد وابستگیهای او به داخل کشور مطرح میشود.
برنامههای
این شبکه در ایام سوگواری قطع میشود، کلیپهای دارای مضامین سیاسی اجازه
پخش از این شبکه را ندارند، معمولا رنگ پارازیت را به خود نمیبیند و تا
سالهای سال این شبکه فقط در محدوده ایران پخش میشد و ایرانیان ساکن اروپا
و امریکا از وجود چنین شبکه ای بی خبر بودند! با این وجود شبکه PMC که
مرکز آن در ابتدا در هلند بود و سپس به دوبی نقل مکان کرد نسبت به سایر
شبکهها همچنان حرفهای محسوب میشود.
این شبکه هم با خوانندگان به
اصطلاح زیر زمینی ایران ارتباط دارد و هم به عنوان یکی از شریکهای تجاری
موسسه آونگ که در لسآنجلس واقع شده با خوانندگان لسآنجلسی کار میکند و
در واقع نبض موسیقی غیر رسمی داخل و خارج از کشور در دستان این شبکه قرار
گرفته است.
یکی از نکتههای لاینحل دیگر پیامسی آن است که هر زمان یک خواننده
زیرزمینی داخل ایران تصمیم میگیرد مجوز دریافت کند و سلسله مراتب و پروسه
طولانی اخذ مجوز را تا انتها طی میکند، ناگهان این شبکه یک کلیپ از این
خوانندگان پخش میکند و سیر اخذ مجوز آنها به تعویق میافتد!!!